Ska det vara så svårt?!

Ingen bra vecka alls det här! Sambon är pollenallergisk och vårt hem ser ut som ett snölandskap med alla snoriga papperstussar. I torsdags blev Nico tokförkyld och har snorat,nyst, hostat och slemmat nonstop sedan dess. Han har sovit jättedåligt och krävt uppmärksamhet KONSTANT. Jag har nog aldrig spenderat så mycket tid med honom som jag gjort de senaste dagarna. Hela tiden har man varit tvungen att vara max en meter ifrån honom. Helst får man inte titta bort!

I fredags blev även jag förkyld, vilket jag har väldigt svårt för. Jag fixar inte riktigt det där med att inte kunna andas obehindrat genom näsan, får panik... Det är inte så skoj att vara mamma åt sjuk bebis när man själv är sjuk och skulle behöva bli ompysslad. Idag blev jag tvungen att låta honom sitta och tjura ett tag, jag behövde verkligen fixa mat till mig själv. Då hade jag suttit och tragglat med hans mat i över en timme för att sedan ge upp och ge honom en flaska ersättning istället. Det är annars ett av hans bästa nya tricks - att vägra äta. Om det inte är katrinplommonpuré förstås, då kan man minsann öppna munnen. Men nu är vi alla på bättringsvägen och ikväll ar han sovit tre timmar i sträck hittills, så det kanske löser sig.

Sen har jag försökt kommunicera och umgås med min mor igen. Det gick precis som vanligt, det GÅR bara inte! Min lillebror som numera bor med henne på Gotland ska konfirmeras här i Stockholm och vår syster han kommit hit från Norge för att bevittna det hela. Syrran och hennes pojkvän har lånat lägenheten här i huset och kom med flyg nu ikväll. Mamma skulle köra hem dem till oss och eftersom jag måste ner och öppna porten för dem ville jag veta när de skulle komma. När jag pratade med mamma tidigare idag sa hon att hon skulle komma halv sju. Brorsan skulle sova hos pappa och vi skulle äta middag hemma hos oss. Halv sju passade bra, då har inte skrutten somnat ännu och jag kan gå ner och öppna. När de inte kommit vid den utsatt tiden ringde jag och frågade var de höll hus. "Nej, det skulle nog dröja lite, snarare halv åtta..." Men då har Nico redan gått och lagt sig. Jag tänker inte lämna honom själv i lägenheten och jag tänker INTE väcka honom och bära med mig honom. Istället blev jag tvungen att kasta ner nyckelbrickan 5 våningar och hoppas på att den inte skulle gå sönder.

Nyckeln höll och de kom upp till vår lägenhet. Anledning till att de blivit så sena var att min bror plötsligt inte skulle sova hos pappa utan med mamma och hon hade varit tvungen att hämta upp honom inne i stan... Hon gör alltid så. Får för sig att ändra på någonting och struntar i att andra påverkas. Hon har alltid varit den man varit tvungen att ta hänsyn till, hon med sonen i rullstol. Nu är det vi som kan/ får/ måste göra som vi vill, vi med den lilla bebisen, och det accepteras inte riktigt från hennes håll. Hon blev nästan irriterad när jag sa att vi nog inte skulle ta med oss Nico till kyrkan i 1,5 timmar. Herregud, 1,5 timmar, JAG kommer bli rastlös! Konfirmationen börjar 11, insläppet 10.15. Hon tyckte vi skulle komma vid 10. Ehhhh, icke! Jag har inget behov av att sitta längst fram, snarare precis tvärtom. Det lät inte heller bra i min mors öron.

En stor anledning till att jag får krypningar i hela kroppen när mamma är hemma hos oss är för att hon far fram som en orkan och lämnar ett totalt kaos efter sig. Hemma hos henne är det alltid stökigt, men hon borde respektera att jag inte har det så. Hon använder glas, köksredskap och porslin som om de var i papp och ska slängas efteråt. Tyvärr ska de ju inte det - de ska diskas. Och det är jag som får göra det eftersom vi inte har någon diskmaskin :(

När vi kom hem från BB ville hon komma och bjuda oss på mat. Vi som var så upptagna med bebis och allt. Visst, tanken är jättefin, men jag visste redan innan hur det skulle bli. Hon kom med en korg och hade färdiga köttbullar med sig. Det enda som skulle göras var att koka potatis och fixa en sås. När hon var färdig såg man inte ytan på diskbänken längre. Den har nog aldrig varit så belamrad av grejer. Och det här ska jag sitta och titta på medan jag äter. Då kan jag inte slappna av och njuta av maten. Det enda jag tänker på är hur jävla mycket disk det är och att det kommer ta närmare en timme att fixa efteråt. När jag lagar mat hemma diskar jag alltid undan allt eftersom, just på grund av att vi inte har någon diskmaskin och begränsat med utrymme. Fy, blir irriterad bara jag tänker på det.

Måste gå och lägga mig snart, om jag ska hinna ladda batterierna inför ytterligare en dag i Ångestens tecken. Godnatt!


Kommentarer
Postat av: Therese och Henry

Fy så tråkigt att ni blivit förkylda hela bunten! Hoppas ni mår bättre snart! Och trist med din mamma, hade nog känt precis som du...



Kram T och H

2009-04-13 @ 21:27:49
URL: http://www.minunderbaravarld.blogspot.com
Postat av: Nina

usch va jobbigt. att ni alla blev förkylda på en och samma gång. är så himlans jobbigt. ja hoppas ni kryar på er. man har ju inte alltid tillräckligt med ork för att orka med en vanlig dag. är väldans jobbigt då Nico är så beroende av dig med. hoppas som sagt att det blir bättre med er båda snart!



Vet hur det är med att inte komma överens med ens mamma. just nu går det bra. men man vet aldrig hur länge det varar. rätt som det är så surnar hon å om man inte ringer upp henne själv så hör hon aldrig av sig.



förra året, på sommarn. så kastade jag ut henne ur lägenheten. blev så förbannad. så pratades vi inte vid på flera månader. theo var anledningen till kontakt igen. men det är så jobbigt då man inte kommer överens å att man inte kan ta hänsyn.



ja hoppas det löser sig iaf för en liten stund så att ni kan ha det lite skoj på konfirmationen. att du slipper att bråka.



många styrke kramar!

2009-04-14 @ 22:48:25
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Nina

hej hej

hoppas du mår ok å att det går bra med pluggandet!!

2009-04-16 @ 14:46:45
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: sandra

Hoppas att förkylningar och alergier har gått över!!!



Take care!!!

2009-04-20 @ 07:17:48
URL: http://mammansandra.blogg.se/
Postat av: A

Hoppas ni snart mår bättre!

2009-04-23 @ 08:56:46
URL: http://lyckligfruochmamma.blogspot.com
Postat av: Nina

hejhej! hur är det med er?

2009-04-26 @ 22:51:29
URL: http://modesida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0