Ekonomi - att hushålla med begränsade resurser

Dagen började bra när jag blev 17000 kronor rikare. Prisa gud, här kommer skatteåterbäringen!! Visste att jag skulle få tillbaka, men inte alls så mycket. Min första tanke var utlandsresa. Sedan glasögon. Lite kläder. Och där var pengarna slut... Hmm, får nog spara det mesta, behöver en buffert som är annat än min påtvingade kredit på mitt kontokort.

Gick en promenad och handlade mat. Vartannat steg var jag rik, vartannat fattig. Jag ville ju belöna mig själv som varit så duktig och "sparat" så mycket pengar, men i och med dagens status -luspank- var det lite svårt. Gjorde istället ett kap när vi hämtade ut Nicos ersättning på recept. 120 kronor för sex (!) burkar, man tackar!

Har gjort ett excelprojekt för att se vart våra matpengar tar vägen. Eftersom godis/ snacks/ fika- spalten nästan uteslutande är mina inköp har jag börjat köra lite fulingar. Om jag till exempel köper ingredienser och bakar går allt under livsmedel istället. Mjöl och kakao kan ju användas till annat. Och om vanligt socker är livsmedel är mitt pärlsocker det också (är en stor sucker (haha, sucker - socker) på chokladbollar).

Kvällen är lite sämre, har ätit upp alla mina muffins. Vad ska man baka nu...innan Desperate börjar? Vår dammsugare har börjat lägga av också. Sambon försökte städa och jag känner fortfarande grus under fötterna. Kan det snälla bli vår så jag slipper få in ett halvt grustag varje promenad! Och en ny dammsugare. Fick frågan om jag ville ha en i födelsedagspresent!? Vad är det för fråga egentligen. Jag älskar vitvaror och hushållsmaskiner, men dammsugare är undantaget som bekräftar regeln. Samt personvågar. Nu önskar jag mig visserligen en sådan, men som surprise- present går det fetbort.

Kommentarer
Postat av: Therese och Henry

Åh, vilken härlig skatteåterbäring!! =) Har inte vågat kolla än för jag har en föraning om dåliga siffror för min del... hu!



Hmm, ja blomkål får du inte glömmaa! Smaskens är det tycker H =) Vad har du gett annars för grönsaker? Tycker det är svårt att komma på några bra å ge... morot, palsternacka, majs, ärtor och blomkål då har vi avverkat hittills. Nästa blir broccoli men sen är det stop i min fantasi!



Hoppas allt är bra!

Kram T och H

2009-03-24 @ 20:59:36
URL: http://www.minunderbaravarld.blogspot.com
Postat av: emma

åh vad härligt med så mycket pengar tillbaka! jag tror jag kommer att få betala ungefär så mycket :(

2009-03-25 @ 08:59:17
URL: http://emmaoskrutten.blogg.se/
Postat av: Nina

å va härligt. min man fick ungefär lika mkt.. aldrig fel å få så mkt tillbaka! själv så fick ja 600 kr. men e glad för det. för ja fick betala förra året. varit på försäkringskassan som bara den om att de skulle öka min skatt. skicka dem min skattetabell. men likafasen för det så drar de mindre. är så trött på dem! sååå trött!

2009-03-25 @ 21:44:07
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Therese och Henry

http://www.unwords.com/unword/intaxication.html



He he

2009-03-26 @ 19:23:13
URL: http://www.minunderbaravarld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0